Verschillende eetmotieven

Voeding heeft in de loop van de evolutie een andere betekenis gekregen. We eten niet alleen wanneer we honger hebben, maar ook wanneer het binnen handbereik is of om iets te vieren.

Er zijn meerdere motieven om te eten. Dit maakt het voor ons een uitdaging om vet te verliezen of zelfs gewicht te behouden.

In dit artikel leer je de belangrijkste eetmotieven en krijg je tips hoe je meer controle krijgt over je eetgedrag.

Biologische eetmotieven

Wist je dat je lichaam een soort van thermostaat heeft, die invloed heeft op jouw eetgedrag? Dit stelt ons in staat om ons lichaamsgewicht te onderhouden, zonder dat we calorieën hoeven bij te houden.

Vetvrije massa speelt een belangrijke rol in gewichtsbehoud. Op het moment dat je te weinig eiwitten binnenkrijgt of vetvrije massa verliest, zijn de signalen om meer te eten sterker aanwezig. Dit verklaart ook waarom mensen na het volgen van een dieet, meer eten en zwaarder worden.

Door lichaamsvet te verliezen of door aan te komen, worden er signalen doorgegeven aan het brein. Dit verloopt via het hormoon leptine. In het geval van afslanken neemt de eetlust toe. In het geval van aankomen wordt de eetlust tot een bepaalde hoogte onderdrukt, totdat er leptine resistentie ontstaat.

Een ander interessant gegeven is dat het lichaam sensoren heeft in de botten die het lichaamsgewicht in de gaten houden a.d.h.v. druk. Door gewichtsafname neemt de druk af, waardoor de eetlust toeneemt.

Biologisch gezien vormt afvallen dus een grote uitdaging, omdat het lichaam hiervoor beschermmechanismen heeft. Zelfs gewichtsbehoud vormt in deze maatschappij een uitdaging, omdat we meer bewerkt voedsel consumeren, minder diversiteit in voedselkeuzes aanbrengen en er overal verleidingen zijn.

Neurologische eetmotieven

Veel van onze eetgewoontes vinden onbewust plaats of zijn vanuit een impuls. We eten wanneer we iets krijgen aangeboden, wanneer we anderen zien eten, scheppen extra op wanneer er een open pan op tafel staat en pakken iets sneller wanneer het binnen handbereik is.

Dit noemen we ook wel neurologische eetmotieven. We hoeven niet eens honger te hebben om te eten. Het is voor de meeste van ons de grootste uitdaging om hier balans in te vinden.

Jezelf leren wapenen tegen je omgeving, kan uiteindelijk een enorme impact hebben op de keuzes die je maakt. Hierin speelt bewustwording een belangrijke rol, maar ook het hebben van een plan hebt om aan vast te houden.

Tips om je te bewapenen tegen de omgeving

Om lichaamsvet te verliezen of om je lichaamsgewicht te onderhouden, heb je in eerste instantie de juiste motivatie nodig. Is deze motivatie niet sterk genoeg, dan wordt het lastiger om aan een plan vast te houden.

Een plan heb je nodig om jezelf te bewapenen tegen je omgeving. Je wilt afspraken met je zelf maken, wanneer je bijvoorbeeld naar een verjaardag gaat, op werk bent of een restaurantbezoek hebt.

Een van die afspraken kan zijn dat je vaker ‘nee, dank je wel’ zegt wanneer iets wordt aangeboden. Wanneer je niet bent voorbereid en iets wordt aangeboden, kan keuzestress ervoor zorgen dat je het wel neemt. Terwijl je in eerste instantie niet eens die behoefte had.

Het jezelf moeilijker maken om toe te geven aan een verleiding kan ook een effectieve strategie zijn. Je werpt een obstakel op door bewust ergens te zitten waarin het eten niet binnen handbereik of in het zicht is. Dit vermindert de kans dat je vanuit een impuls eet.

We weten ondertussen ook dat wanneer er een open pan op tafel staat, we meer eten dan als deze pan gesloten is of de porties al zijn verdeeld Dit geldt ook wanneer we zijn afgeleid door bijvoorbeeld tijdens het eten een serie te kijken.

Door een plan te hebben en je omgeving te veranderen kun je je calorie-inname aanzienlijk minderen, waardoor gewichtsbehoud makkelijker wordt en er een basis is om vet te verliezen.

Psychologische eetmotieven

Er bestaan veel fabels over emotie-eters. Meestal wordt emotie-eten geassocieerd met eten vanuit negatieve emoties. Wist je dat je ook kan eten vanuit blije emoties? En dat blije eters meer eten dan de mensen die eten vanuit negatieve emoties? Denk hierbij aan feestjes, huwelijken, en het vieren van successen door uiteten te gaan.

Ook stress is een belangrijk psychologisch eetmotief. Stress kan resulteren in dat we meer eten, maar het kan ook de honger onderdrukken. Dit verschilt per persoon.

Ten slotte kan voeding bijdragen aan een minder goed lichaamsbeeld, door bijvoorbeeld te willen voldoen aan het perfecte plaatje op social media. De voedsel fixatie neemt toe, waardoor er een disbalans ontstaat. Dit kan uiteindelijk leiden tot eetbuien en gewichtstoename.

Wanneer psychologische eetmotieven je leven beheersen, dan kan dit komen doordat er ergens een tekort is in de psychologische basisbehoeften. Het is dan niet zozeer meer een voedingsvraagstuk, maar een vitaliteitsvraagstuk.

Conclusie

Zoals je in deze reeks hebt ontdekt, bestaan er veel motieven om te eten. Dit zijn zowel bewuste als onbewuste processen. Dit laat zien hoe complex eetgewoontes zijn en waarom afvallen of zelfs gewichtsbehoud moeilijk is.

About the author

Als online coach en personal trainer help ik jou met vetverlies, spieropbouw en je leven transformeren. Mijn aanpak vertaalt wetenschap naar de praktijk!

Related Posts

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.