Is een veganistisch voedingspatroon gezonder?

Aan de hand van de documentaire ‘The game changers’ kreeg ik van klanten allerlei vragen over het effect van plantaardig eten op de energiebalans, bloedwaarden, het milieu, topsport, etc. Helaas veel absurde claims en alarmisme omtrent dierlijke voeding. Hier breng ik graag nuance in.

Ik heb the game changers niet gezien, maar ik heb vernomen dat het veel weg heeft van de documentaire ‘What the health’. Het probleem met documentaires is dat ze niet objectief zijn, ook al doen ze hun stinkende best om zo over te komen. Verkeerde verbanden, er mist nuance, weinig context, uitzonderlijke anekdotes, etc. De ideale formule om te misinformeren. 

Om te beginnen is er geen bewijs dat het gezonder is om volledig plantaardig te eten in vergelijking met een eetpatroon waar dierlijke voedingsmiddelen in terugkomen. De onderzoeken waarin een veganist wordt vergeleken met een ‘alleseter’, houden geen rekening met de ‘healthy user bias’. Veel veganisten zijn gezondheidsbewust. Personen die veel (bewerkt) vlees eten, hebben meestal ook een ongezonde leefstijl. Het wordt dan lastig om dit objectief te meten.

Dierlijke producten hebben geen negatieve impact op onze bloedwaarden of ontstekingswaarden (zover dat iets zinnigs zegt), mits we niet in een overmatig chronisch calorie-overschot zitten en onze leefstijlfactoren in orde zijn. Continue gewichtstoename vormt namelijk het grootste probleem. Overmaat aan bewerkt rood vlees heeft mogelijk wel een verband met een verhoogd risico op kanker.

De stelling dat planten bepaalde aminozuren hebben die dieren niet hebben, is kant en klare onzin. Het is juist omgekeerd dat wanneer je geen dierlijke producten eet, je verschillende plantaardige eiwitbronnen moet variëren om zo alle/voldoende aminozuren binnen te krijgen.

Je kunt zeker topsport beoefenen met een plantaardig voedingspatroon. Je dient wel de benodigde kennis in huis te hebben of de juiste begeleiding om jezelf optimaal te voeden. Vergeet daarnaast niet dat topsporters uitzonderingen zijn, met uitzonderlijke genen en leefstijlfactoren. Krijg je bijvoorbeeld veel last van buikklachten door de hoge vezelinname, dan is het al een no go.

De vleesindustrie heeft impact op het milieu, maar dat is niet het enige. Net als dat suiker niet de enige boosdoener is van overgewicht. Meer plantaardig eten kan namelijk ook invloed hebben op het milieu. Denk aan gewassen verbouwen waar volop zon is. Transport, elektriciteit, etc. Een complex probleem is altijd multifactorieel

Oke de rem er op… Ik ben zeker niet anti plantaardig/vegan (een heel groot deel van mijn dieet is plantaardig), maar ik vind het wel belangrijk dat de feiten boven tafel komen. Plantaardig eten kan helpen met gewichtsverlies en gezonder worden, maar dit kan ook met dierlijke producten. Het draait vooral om balans

Dierlijke producten zijn over het algemeen enorm voedzaam. Denk aan vit A,D,K, B-vitaminen, ijzer, zink, cholesterol, etc. Iets waar je als veganist meer moeite voor moet doen om geen tekorten op te lopen. En ja, je hoeft niet met elke maaltijd vlees te eten. Spreid je kansen, om verschillende soorten voedingsstoffen binnen te krijgen. 

Voornamelijk plantaardig eten is dus niet perse gezonder. Het kan de gezondheid zelfs schaden als je minder verstandige keuzes maakt. Het draait dus vooral om vitaliteit (ethiek) wanneer we de discussie aangaan of meer plantaardig eten beter is voor ons en de wereld.

About the author

Als coach, trainer en diëtist help ik jou met shapen, prestaties verbeteren en de gezondheid bevorderden. Deze begeleiding kan zowel online als offline plaatsvinden. Mijn aanpak vertaalt wetenschap naar de praktijk!

Related Posts

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Instagram

Something is wrong.
Instagram token error.

Volg mij op facebook