Hoe lang trainen voor een sixpack?

Hoe lang trainen voor een sixpack? Een vraag die regelmatig wordt gesteld. In dit artikel leer je hoe lang het duurt en of een sixpack voor iedereen haalbaar is.

Wanneer heb je een six pack?

Om een sixpack te behalen is het belangrijk om je vetpercentage rond de 8-14% (voor mannen)⁣te brengen. Voor vrouwen is dit rond de 16-22% lichaamsvet.

Vanuit daar zijn het je vetverdeling, spiermassa en je lichaamsbouw die jouw fysiek bepalen.⁣⁣

Een foto van klant Marc zijn sixpack.

De een behaalt een sicpack sneller dan de ander. In sommige gevallen kan het zijn dat je het ideaalbeeld door genetische- en lichamelijke beperkingen nooit bereikt.

Het is daarom goed om stil te staan bij het belang van het nastreven van een sixpack.⁣⁣

In de meeste gevallen moet je er namelijk veel voor over hebben, met als risico dat het je leven beheerst.

Ik ben daarom van mening dat het hebben van zichtbare buikspieren niet voor iedereen is weggelegd.

Je zult namelijk permanent een aantal zaken moeten veranderen.⁣⁣

Hoe lang trainen voor een sixpack: de richtlijnen


1. Om te beginnen zul je eetgewoontes moeten vormen die meer nadruk te leggen op lage energiedichte voedingsmiddelen (voedselvolume). Dit houdt in dat je meer groenten en fruit eet en mindert met voedingsmiddelen die minder goed verzadigen.⁣⁣
⁣⁣
2. Je wilt regie hebben over je leefstijl, zoals je slaap, stress, maaltijden, maar ook je dagplanning om zo keuzestress te voorkomen. Daarnaast moet je goed om kunnen gaan met sociale druk.⁣⁣
⁣⁣
3. Wanneer je buitenshuis eet, maak je bewuste keuzes. Je laat je niet gaan en eet niet vanuit impuls. De gezonde eetgewoontes die je hebt geleerd, neem je met je mee.⁣⁣
⁣⁣
4. Je leert mindfull eten. Simpel gezegd focus je je op je bord en het eten dat je in je mond stopt, om zo makkelijker aan te voelen wanneer je verzadigd bent.⁣⁣
⁣⁣
5. Je hebt een goede relatie met voeding. Je ziet het voornamelijk als energie om je cellen te voeden, maar hecht ook waarde aan dat het smakelijk is.⁣⁣
⁣⁣
Voldoe je niet aan bovenstaande zaken, dan is het moeilijker om op gezonde wijze zichtbare buikspieren te behalen en deze te onderhouden.⁣⁣

Hoe lang het duurt hangt dus af van je startpunt qua vetpercentage, hoeveel spiermassa je hebt en hoe lang het duurt om je eetgewoontes en leefstijl te veranderen.

Dit kan binnen een aantal maanden, maar er kunnen ook jaren overheen gaan. Zie het daarom als een marathon. Vooral als je die sixpack heel je leven wilt houden!

About the author

Als online coach en personal trainer help ik jou met vetverlies, spieropbouw en je leven transformeren. Mijn aanpak vertaalt wetenschap naar de praktijk!

Related Posts

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.