Hoe behaal ik mijn doelen en onderhoud ik mijn resultaten?

Wat zorgt ervoor dat je kan werken aan je doelen en de behaalde resultaten kan onderhouden?

1. Het begint bij motivatie. Motivatie is datgene wat tot een bepaald gedrag drijft. Wanneer er weinig tot geen motivatie aanwezig is, is het vrijwel onmogelijk om nieuwe veranderingen te laten plaatsvinden.

2. Een vertrouwde sociale omgeving speelt een belangrijke rol in het wel of niet behalen van je doelen. Niks is vervelender als jij werkt aan een doel en je omgeving dit constant probeert te saboteren en je mindset hierdoor negatief beïnvloedt.

Word je door je sociale omgeving in een hoekje gedrukt met allerlei negatieve consequenties van je gedrag, dan is de kans klein dat je dat gedrag wilt veranderen.  Het ervaren van veiligheid is een belangrijke vervolgstap op weg naar doelstelling.

3. Hoe onrealistischer de doelen zijn, hoe lager de kans is op slagen. Het vervelende hiervan is dat wanneer je faalt, het de volgende keer moeilijker wordt om aan je doelen te werken.

Werk er daarom aan om een ‘groei mind-set’ te vormen. Dit houdt in dat je niet focust op prestatie doelen gebaseerd op motivatie vanuit je ego, zoals het x aantal kg willen verliezen of x aantal kg willen wegen.

Mensen met zulke doelen zijn bereid om er iets voor te doen, maar wanneer het moeilijker wordt, geven ze gauw op. Ze verliezen motivatie doordat ze op het eindpunt focussen en door te falen is je eindpunt uit het zicht.

Mensen met een ‘groei mind-set’ daarentegen doen het op de lange termijn beter dan mensen met specifieke prestatiedoelen. Met een groei mind-set is falen een leerpunt en geen wegblokkade.

4. Wanneer het elke keer mislukt om je doelen te behalen, wordt het elke keer steeds makkelijker om op te geven. Het behalen van je doelen wordt op deze manier steeds moeilijker.

Hulp inschakelen van een goede coach kan je helpen om je veranderingsbereidheid en autonomie te verhogen.

5. Naast motivatie spelen kennis en ervaring een enorm belangrijke rol in het veranderingsproces. Het is daarom belangrijk om de onderliggende principes te leren van leefstijlverandering i.p.v. willekeurige diëten en schema’s te volgen.

Door van een goede coach de juiste principes aangeleerd te krijgen, kun je dit heel je leven meenemen. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen je doelen kan behalen, maar ook kan onderhouden. Door eenmaal gewoontes te hebben gevormd, ben je ook niet meer afhankelijk van wilskracht en kan alles op auto-piloot draaien.

Zelfs in periodes dat het minder goed gaat (een crisis), zou je hier aan de hand van een plan beter uit moeten kunnen komen dan voorheen.

Conclusie

Het is niet makkelijk om nieuwe gewoontes te vormen. Als je hier eenmaal in slaagt, is dit een enorme verbetering van je leven. Een goede coach kan jou helpen met het vormen van nieuwe gewoontes en een duurzame leefstijl.

Het is ook mogelijk om alles zelf uit te zoeken, maar wordt dit een lastige opgave als dit niet je vakgebied is. Het is namelijk moeilijk om de feiten van de fabels te onderscheiden. In het slechtste geval ga je erop achteruit en verlies je de motivatie om überhaupt positieve veranderingen na te willen streven.

Heb je vragen aan de hand van dit bericht of wil je meer leren over voeding, training, leefstijl en gedrag? Plaats een comment of neem contact op.

About the author

Mijn naam is Victor Mooren. Ik ben (online) personal trainer, diëtist en docent. Mijn passie voor krachttraining, voeding, gedrag en leefstijlmanagement, heeft ervoor gezorgd dat ik honderden klanten heb kunnen helpen met een succesvolle leefstijlverandering en tientallen professionals heb kunnen helpen, met het boosten van hun expertise.

Leave a Reply

Optimale borsttraining
26 november, 2017
Nieuwe updates november 2017
22 november, 2017
Interview met FITsociety
4 september, 2017

Volg mij op facebook