Breng jouw gezondheid naar het volgende niveau

Hoe fijn zou het zijn om dagelijks uitgerust wakker te worden, overdag veel energie te hebben, een hoge productiviteit te hebben en om gemakkelijk in slaap te vallen? Hoe mooi zou het zijn om voluit te leven, minder vatbaar te zijn voor ziekten en pijn en veerkrachtig te zijn?

Bewust of onbewust zijn we op zoek naar manieren om beter in ons vel te zitten. Zowel op fysiek, mentaal als op sociaal gebied. Uiteraard kan niet elke dag een paradijs zijn, maar heb je hier meer invloed op dan je zou denken.

Door goed te investeren in je gezondheid, verhoog je je kwaliteit van leven. In dit artikel wil je daarom bewust maken welke factoren een cruciale rol spelen om je gezondheid naar het volgende niveau te brengen.

Wat is gezondheid?

Gezondheid is een breed en abstract begrip. Iedereen heeft zo zijn mening over de definitie van gezondheid. Echter zijn er wel een aantal feiten die we vast kunnen stellen. Het gaat hierbij om:

  • Gezondheid kan worden gedefinieerd als fysiek, mentaal en sociaal welzijn en als een middel om voluit te leven.
  • Het verwijst niet alleen naar de afwezigheid van ziekte, maar ook naar het vermogen om te herstellen en terug te veren van ziekte en andere problemen.
  • Factoren voor een goede gezondheid zijn genetische aanleg, de omgeving, relaties en scholing.
  • Een gezond dieet, lichaamsbeweging, slaapkwaliteit verhogen en stressmanagement kunnen allemaal de gezondheid van een persoon bevorderden.

Geestelijke en lichamelijke gezondheid zijn de twee meest besproken soorten gezondheid. Ook al hebben ze hun eigen kenmerken, is het belangrijk om deze niet compleet los van elkaar te zien.

Lichamelijke en geestelijke gezondheid

Lichamelijke en geestelijke gezondheid
Lichamelijk gezondheid houdt in dat je een gezonde levensstijl nastreeft om het risico op ziekte, pijn of andere ongemakken te verminderen. Je ontvangt behandeling wanneer het nodig is om balans te houden. Dit wanneer je bijvoorbeeld een infectie oploopt of tijdens een ongeluk je arm breekt.

Geestelijke gezondheid verwijst naar het emotionele, sociale en psychologische welzijn van een persoon. Het is moeilijker om geestelijke gezondheid te definiëren dan fysieke gezondheid, omdat in veel gevallen de diagnose afhankelijk is van de perceptie van het individu van zijn ervaring.

De afwezigheid van depressie, angst of een andere aandoening betekent niet per se dat je geestelijk gezond bent, maar het heeft ook te maken met of je van het leven geniet, balans hebt, je kunt aanpassen aan vervelende omstandigheden en in het nu kan leven.

Lichamelijke en geestelijke gezondheid zijn met elkaar verbonden. Als een chronische ziekte het vermogen van een persoon belemmert om normale taken te voltooien waardoor er uiteindelijk financiële problemen ontstaan, kan dit leiden tot stress en zelfs resulteren in een depressie. Een psychische aandoening zoals depressie of anorexia nervosa heeft negatieve gevolgen voor de lichaamssamenstelling.

Het is daarom belangrijk om ‘gezondheid’ als 1 geheel te benaderen in plaats van het op te delen.

Wat beïnvloedt onze gezondheid?

Een persoon wordt geboren met bepaalde genen. Bij sommige mensen kan een ongewoon genetisch patroon leiden tot een minder dan optimaal gezondheidsniveau.

Omgevingsfactoren spelen ook een belangrijke rol. Soms is de omgeving alleen voldoende om de gezondheid te beïnvloeden. Andere keren kan een trigger van de omgeving ziekte veroorzaken bij een persoon die daar genetisch gevoelig is. Wanneer longkanker in de familie voorkomt, houdt dit in dat luchtvervuiling (roken) je risico op longkanker verhoogt.

Zaken die het meest invloed hebben op je gezondheid:

  • Sociale- en economische omgeving: opvoeding, relaties met vrienden en familie, inkomen, opleidingsniveau, etc.
  • Fysieke omgeving: milieuhygiëne (afval, water- bodem- en luchtverontreiniging en dergelijke), leven in een grote stad of in de natuur, etc.
  • Persoonlijke kenmerken en gedragingen: bepaalde genen waarmee je bent geboren, waargenomen stress, leefstijlkeuzes, etc.

Ondertussen weten we dat hoe hoger de sociaaleconomische status van een persoon is (SES), hoe groter de kans dat deze persoon een goede gezondheid geniet. Dit houdt in een goede opleiding, een goedbetaalde baan en profiteren van een goede gezondheidszorg.

Mensen met een lagere SES zijn meer vatbaar voor stress door financiële moeilijkheden, beperkt tot volledige gezondheidszorg, echtelijke moeilijkheden, werkloosheid, evenals sociale factoren zoals marginalisatie en discriminatie. Dit alles draagt ​​bij aan ‘ongezonde’ stress en het risico op een slechte gezondheid.

Hoe iemand stress beheert heeft invloed op de gezondheid. Mensen die roken, drinken of drugs gebruiken om hun problemen te vergeten, zullen later waarschijnlijk meer gezondheidsproblemen hebben dan iemand die stress op een gezonde manier beheerst.

Hoe weet je of je op dit moment in optimale gezondheid leeft?

Optimale gezondheid
Mijn definitie van optimale gezondheid houdt in dat je een overschot hebt aan energie, gevoel van opwinding, zingeving, autonomie, zonder chronische pijn leeft en veerkrachtig bent. Om het nog concreter te maken zie onderstaande vragen.

  • Word je meestal niet uitgerust wakker?
  • Heb je overdag weinig energie?
  • Word je regelmatig ziek?
  • Ervaar je veel stress?
  • Vang je weinig daglicht?
  • Beweeg je weinig of is dit een beperking?
  • Loop je met buikklachten rond?
  • Is het leven een sleur voor je?
  • Ben je vatbaar voor pijn?
  • Zit je regelmatig minder prettig in je vel?

Kun je ‘ja’ antwoorden op meerdere punten van het onderstaande lijstje, dan houdt het in dat je niet in optimale gezondheid leeft.

Gelukkig kun je investeren in je gezondheid. Het is alleen belangrijk om te weten dat hier veel tijd overheen gaat. Je beheert je stress namelijk niet binnen 1 week, slapeloosheid los je niet op door kleine aanpassingen te maken, pijn waar je langer mee rondloopt zal niet binnen 1 maand wegtrekken en is het niet haalbaar om veel lichaamsvet op korte termijn te verliezen.

Er bestaat helaas ook geen magische pilletjes die je gezondheid optimaliseren. Het draait uiteindelijk allemaal om gedragsverandering en leefstijl- en omgevingsfactoren veranderen.

Wanneer je optimale gezondheid nastreeft, houdt dit in dat je een commitment aangaat voor de lange termijn. Onthoud ook dat hoe vaker je ziek wordt, hoe moeilijker het wordt om terug te gaan naar optimale gezondheid. Daarom is het belangrijk om op korte termijn actie te ondernemen, zodat je vanaf dit punt veerkrachtiger door het leven kan gaan.

Hoe breng ik mijn gezondheid naar het volgende niveau?

Er bestaan helaas veel mythes omtrent gezondheid. Dit kan ervoor zorgen dat je onzeker bent over hoe je je gezondheid kan verbeteren, je geen vertrouwen hebt om actie te ondernemen of niet de resultaten krijgt waar je hard voor werkt.

Dit kan een vervelende drempel zijn. Ik ben daarom altijd voorstander van het kunnen onderbouwen van je standpunten en adviezen. Als een bepaalde gezondheidsclaim niet ‘goed’ wordt onderbouwd of too good to be true lijkt, is het belangrijk om sceptisch te zijn.

Ik geloof dat we a.d.h.v. wetenschappelijke inzichten en lange termijn goed opgezette onderzoeken, veel duidelijkheid krijgen over hoe we onze gezondheid kunnen optimaliseren. Zoals besproken spelen omgevingsfactoren en leefstijlfactoren een enorm belangrijke rol in het behalen van optimale gezondheid, alsook persoonlijke factoren.

Gezondheid bevorderden
Hieronder vind je een aantal kernzaken die een massieve impact hebben op je lange termijn gezondheid.

Omgevingsfactoren

  • Sociale invloeden (incl. opleidingsniveau)
  • Milieu- en omgevingshygiëne
  • Lichtmanagement
  • Dag(zon)licht

Leefstijlfactoren

  • Voedzaam en divers voedingspatroon
  • Beweging en inspanning
  • Slaapkwaliteit
  • Stressmanagement

Persoonlijke factoren

  • Zingeving en passie
  • Autonomie
  • Leven in het nu
  • Sociale banden

Door hier regie over te krijgen, leef je in piekgezondheid. Piekgezondheid zal voor elke persoon anders aanvoelen. Hoe je dit behaalt kan per persoon verschillen. Het is misschien niet mogelijk om sommige ziekten volledig te vermijden, maar het is wel mogelijk om zit fit mogelijk oud te worden.

Wie wilt er nou niet door ouderdom dood gaan tijdens zijn slaap, terwijl je de dag ervoor met zo min mogelijk tot geen beperkingen hebt geleefd? Aftakeling en lijden accelereert wanneer je niet in je gezondheid investeert. Het leven hoeft geen sleur en lijdensweg te zijn en heb je over het algemeen meer invloed dan jezelf denkt.

Veerkrachtiger door het leven gaan

Of je nu:

  • Vet wilt verliezen
  • Je energieniveau wilt verhogen
  • Je productiviteit verhogen
  • Beter wilt slapen
  • Er beter uitzien
  • Beter voelen
  • Lichamelijk sterker zijn
  • Cognitieve prestaties wilt verbeteren
  • Minder opgejaagd zijn
  • Meer uit het leven wilt halen

Ik kan je hierbij helpen. Het is geen makkelijke opgave, maar probeer ik alles zo simpel en praktisch mogelijk te houden. Mijn aanpak richt zich ook op duurzaamheid en zul je binnen 2 weken al waarneembare effecten ervaren.

Interesse? Download mijn gratis E-book 7 tips om je kwaliteit van leven te verhogen, om alvast een goede start te maken!

About the author

Mijn naam is Victor Mooren. Ik ben online coach, diëtist en personal trainer. Mijn passie voor voeding, trainen, gedrag en leefstijloptimalisatie, heeft ervoor gezorgd dat ik honderden klanten heb geholpen met het verhogen van hun kwaliteit van leven.

Leave a Reply

Instagram

Something is wrong.
Instagram token error.

Volg mij op facebook